De koloniale geschiedenis van België, Burundi, DR Congo en Rwanda beroert de gemoederen. Met het project Colonial Sources willen het Rijksarchief en het AfricaMuseum collecties en kennis over de koloniale periode en de impact ervan toegankelijker maken voor leerkrachten en leerlingen uit het secundair onderwijs. De eerste stap? Een enquête die peilt naar de huidige onderwijspraktijk. De expertise van leerkrachten is hét vertrekpunt.
Ben jij leerkracht geschiedenis of cultuurwetenschappen in het middelbaar onderwijs?
Dan willen we graag JOUW STEM horen. De enquête richt zich op leerkrachten geschiedenis en cultuurwetenschappen uit alle graden en netten.
Hoe geef jij les over kolonisering en dekolonisering? Welke thema's, leermiddelen en bronnen gebruik je of zou je graag willen gebruiken? Welke noden hebben jij en jouw leerlingen?
Neem deel
De bevraging bestaat uit drie onderdelen (jouw profiel, jouw lespraktijk en jouw noden) en duurt 10 à 15 minuten.
Door deel te nemen maak je kans op:
- Een exemplaar van het boek Koloniaal Congo: een geschiedenis in vragen
- Een gegidst bezoek met uw leerlingen aan het AfricaMuseum (Tervuren)
- Een gegidst bezoek voor leerkrachten aan het Algemeen Rijksarchief 2 - depot Joseph Cuvelier (Brussel)